Storbritannien har midlertidigt suspenderet kravet om, at transitpassagerer skal have en elektronisk rejsetilladelse (ETA). Denne beslutning er en lettelse for mange rejsende, der skal videre gennem større lufthavne. I øjeblikket er det kun Heathrow og Manchester, der har sådanne transitfaciliteter.
Fritagelse for transitpassagerer
Tiltaget kommer midt i en voksende bekymring over den potentielle forstyrrelse af internationale rejser. I sin opdatering “Next steps for a more efficient immigration system” udsendte indenrigsministeriet en erklæring om sagen.
“… efter feedback fra luftfartsindustrien har regeringen aftalt en midlertidig undtagelse for passagerer, der passerer airside og derfor ikke går gennem den britiske grænsekontrol,” lød det i erklæringen.
Heathrows administrerende direktør Thomas Woldbye roste flytningen og kaldte det den “rigtige beslutning”. Han roste også regeringen for at “lytte til industriens bekymringer” og for at have viljen til at sætte skub i den britiske økonomi.
Indenrigsministeriet bemærkede desuden, at den midlertidige suspension af ETA-reglen ville blive taget op til revision.
Under den midlertidige ordning behøver transiterende passagerer ikke at få en ETA før indrejse i Storbritannien.
Om den britiske ETA
ETA-systemet er en del af Storbritanniens bredere indsats for at styrke sin grænsekontrol. Det er en ny foranstaltning, der kræver, at rejsende fra lande, der ikke er fritaget for visum, registrerer sig, før de rejser ind i Storbritannien.
Desuden har det til formål at strømline immigrationsprocesserne og forbedre den nationale sikkerhed. Systemet er under gradvis udrulning med fuld implementering ved udgangen af 2024. Tidligere, i januar 2025, skulle ikke-europæere, der rejser ind i Storbritannien uden visum, betale 10 GBP for en ETA.
Oprindeligt havde myndighederne tænkt sig at kræve, at transitpassagerer skulle overholde det nye system. Men efter modreaktioner fra flyselskaber og rejseeksperter besluttede regeringen at udskyde implementeringen for disse rejsende. Derfor giver denne suspension Storbritannien mulighed for at løse operationelle udfordringer og samtidig sikre smidig transit for passagererne.
Årsag til suspensionen
Kritikere har hævdet, at kravet om ETA for transitpassagerer var unødvendigt og kunne afskrække rejsende fra at vælge britiske lufthavne. Flyselskaberne advarede om potentielle forsinkelser og komplikationer for passagerer, der ikke kendte til den nye regel. Rejseorganisationer har også udtrykt bekymring for konsekvenserne for Storbritanniens omdømme som globalt knudepunkt.
Det britiske indenrigsministerium har anerkendt disse bekymringer og erklæret, at det har lyttet til feedback fra interessenter. Ved midlertidigt at suspendere ETA-kravet for transitpassagerer forsøger regeringen at forhindre forstyrrelser under systemets udrulning. Denne beslutning afspejler en bredere forpligtelse til at afbalancere sikkerhedsforanstaltninger med de rejsendes bekvemmelighed.
Lederne af rejsebranchen hilste det velkommen og kaldte det en “fornuftig justering”. De understregede vigtigheden af at bevare Storbritanniens konkurrenceevne på det globale luftfartsmarked. Heathrow Lufthavn, et af de travleste transitknudepunkter i verden, havde været særligt højlydt omkring de potentielle konsekvenser af ETA-reglen.
Hvad venter der transitpassagererne?
Selv om suspensionen er en velkommen lettelse, rejser den spørgsmål om fremtiden. Den britiske regering har ikke afklaret, hvornår ETA-kravet kan komme til at gælde for transitpassagerer. Ikke desto mindre mener nogle eksperter, at en permanent undtagelse kunne øge Storbritanniens tiltrækningskraft som globalt transitcenter.
Indtil videre kan rejsende nyde uafbrudte forbindelser gennem Storbritannien.
Foto af Yolanda Suen på Unsplash