Prisforhøjelse foreslået for UK ETA

Den foreslåede britiske ETA-prisstigning har udløst bekymring i turist- og luftfartssektoren midt i bestræbelserne på at komme på fode igen efter pandemien.

Prisforhøjelse foreslået for UK ETA featured image

Den britiske regering har annonceret et forslag om prisstigning for at øge omkostningerne ved den nye elektroniske rejsetilladelse (ETA). Gebyret, der i øjeblikket koster 10 pund, vil måske snart stige med 60 procent til 16 pund. Det har vakt stor bekymring hos både rejsebranchens interessenter og potentielle besøgende.

Om prisforhøjelsen

ETA’en, som er en del af Storbritanniens nye sikkerhedsforanstaltninger, er et obligatorisk krav for visumfrie rejsende. Det giver mulighed for kortvarige besøg af turist-, forretnings- og familiemæssige årsager. I lighed med EU’s kommende ETIAS er ETA-systemet gyldigt i to år.

Kun få dage efter systemets udrulning har forslaget om prisstigning skabt debat. Regeringens embedsmænd begrunder stigningen med, at den er nødvendig for at dække de administrative omkostninger og forbedre sikkerhedsforanstaltningerne. Derudover argumenterer indenrigsministeriet for, at det højere gebyr forbliver konkurrencedygtigt i forhold til lignende programmer på verdensplan. Men timingen for udmeldingen har vakt opsigt, især i turist- og luftfartssektoren.

Modstand fra IATA

Især International Air Transport Association (IATA) har udtrykt stærk modstand mod forslaget om prisstigninger. I en nylig erklæring understregede organisationen de potentielle negative effekter på indgående rejser og Storbritanniens konkurrenceevne som turistdestination. Desuden har turistgrupper også udtrykt bekymring for at afskrække besøgende, især fra nøglemarkeder i EU og USA.

“Forslaget om at øge ETA-omkostningerne blot en uge efter, at systemet blev indført, er forvirrende,” siger Willie Walsh, IATA’s generaldirektør. “Hvis det bliver gennemført, vil det være et selvforskyldt slag mod Storbritanniens konkurrenceevne inden for turisme.”

Walsh bemærkede også, at den britiske regering i 2024 fremlagde sine planer om at øge turismen med 30 procent. Dermed sigter den mod at øge antallet af ankomster til 50 millioner inden 2030.

Prisstigningens potentielle indvirkning

Desuden er mange interessenter bekymrede for, at prisstigningen kan underminere Storbritanniens genopretning efter pandemirelaterede turisttab. EU-borgere, som tidligere har haft visumfri adgang, vil måske genoverveje deres besøg på grund af de stigende omkostninger. Dette, sammen med andre faktorer som inflation og økonomisk usikkerhed, kan få stor indflydelse på Storbritanniens turistindtægter.

Den britiske regering står dog fast på sin beslutning. Embedsmænd understreger, at ETA vil forbedre grænsekontrollen og give de besøgende en bedre oplevelse. Desuden vil det skabe mindre afhængighed af skatteydernes penge. I modsætning til modtagelsen af det britiske ETA-prisforhøjelsesforslag hilste de rejsende den midlertidige fritagelse af transitpassagerer for ETA-gebyrer velkommen.

Ikke desto mindre hævder kritikere, at stigningen sender blandede signaler om Storbritanniens åbenhed over for internationale besøgende. Flyselskaber, som allerede kæmper med høje driftsomkostninger, frygter, at den ekstra udgift vil afskrække passagerer og reducere efterspørgslen på flyrejser.

Hvad der venter forude

Intet er endeligt endnu, da det britiske parlament stadig vil diskutere forslaget, før det eventuelt får grønt lys. I mellemtiden opfordrer brancheeksperter til en afbalanceret tilgang. De opfordrer regeringen til at overveje en implementering i faser eller at reducere gebyrerne for hyppigt rejsende. Samtidig fremhæver interesseorganisationer vigtigheden af klar kommunikation for at minimere forvirringen blandt de rejsende.

Foto af Jamie QuirkeUnsplash

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

logo

UK ETA Office giver flersproget information om indrejse i Storbritannien. Det er uafhængigt og ikke tilknyttet den britiske regering.


Juridisk ansvarsfraskrivelse

Fortrolighed og politik Vilkår for brug Kontakt os

Alle rettigheder forbeholdes. BRITISK ETA-KONTOR 2025©